Hvem gjelder høreapparatforsikringen for?

    SVAR:

    HLFs høreapparatforsikring gjelder for alle personlige medlemmer i HLF, som har gyldig og betalt medlemskap. Avtalen gjelder ikke for institusjoner, skoler, firmaer med mer. Slik melder du deg inn.

    Hva dekker høreapparatforsikringen?

    SVAR:

    Forsikringen omfatter tap og tyveri av høreapparatet. Årsaken må være kjent og kunne knyttes til et bestemt skadetidspunkt.

    For at forsikringen skal gjelde må årets medlemskontingent være betalt.

    Hva dekkes ikke av høreapparatforsikringen?

    SVAR:

    • Tap av/ tyveri av høreapparat som kan søkes erstattet under Norsk Folketrygd
    • Tilpasningskostnader og service på høreapparatet, samt tap som skyldes gradvis forringelse/slitasje, feil eller mangler ved høreapparatet
    • Tap av høreapparatet når det har forsvunnet under postgang, eller når årsaken er ukjent
    • Tap /tyveri av høreapparat som er eldre enn 6 år
    • Tap /tyveri av høreapparat som oppstår utenfor forsikringsperioden.
    • Forsikringstilfeller fremkalt av sikrede ved forsett eller grov uaktsomhet, jfr. FAL § 4-9 (2)

    Må jeg tegne en egen forsikring på tilbehør til høreapparater?

    SVAR:

    Forsikringen dekker ikke tilbehør til høreapparatet eller øvrige hjelpemidler. Andre hjelpemidler, som f.eks. streamer og samtaleforsterker, er i de aller fleste tilfeller ansett som hjelpemidler og dekkes av NAV . I slike tilfeller skal det heller ikke være nødvendig å kjøpe en ny selv, da du kan få dette via NAVs Hjelpemiddelsentral. Les mer på NAV sine nettsider

    Hva menes med gyldig tildelingsskjema, garantikort eller tilsvarende utleveringsdokumentasjon?

    SVAR:

    Ved tildeling av høreapparat, utsteder leverandøren/audiografen et tildelingsskjema (tidligere kalt garantikort) eller tilsvarende dokumentasjon. Denne identifiserer brukeren av høreapparatet, type høreapparat og viser blant annet dato for når apparatet ble mottatt. Dette er vesentlig i forhold til 6 års regelen for høreapparatets levetid. Har du ikke dette tilgjengelig, be om å få et nytt (eller kopi) av leverandøren/audiografen.

    Jeg er 70 år – er det noen aldersgrense som gjelder for høreapparatforsikringen?

    SVAR:

    Nei, det er ingen aldersgrense for personer tilknyttet denne forsikringen.

    Må jeg betale noen egenandel dersom høreapparatet mitt blir stjålet eller ødelagt slik at det må erstattes med et nytt apparat?

    SVAR:

    Ja, en egenandel på kr 1000 ,- vil bli trukket fra ved erstatningsutbetalingen.

    Dekker høreapparatforsikringen også CI-apparater?

    SVAR:

    Dersom en mister sitt CI-apparat dekker det aktuelle sykehuset nytt apparat. CI-apparatene defineres som sykehusets eiendom. Batterier (både engangs og oppladbare) må dekkes av brukeren selv.

    Jeg var på ferie og høreapparatet ble stjålet. Er dette dekket?

    SVAR:

    Tyveri dekkes av forsikring i henhold til vilkår. Husk å politianmelde saken og legge ved bekreftelse fra Politiet på at ranet/tyveriet av høreapparatet er politianmeldt når du melder skaden. Dekkes tapet/skaden av flere forsikringer kan du velge hvilke forsikringer du vil benytte. Imidlertid har du ikke krav på mer i erstatning enn det tapet skaden medfører.

    Hvor gjelder høreapparatforsikringen?

    SVAR:

    Den gjelder i hele verden, 24 timer i døgnet.

    For at forsikringen skal gjelde må årets medlemskontigent være betalt.

    Jeg eier to høreapparater. Er begge apparatene dekket av høreapparatforsikringen?

    SVAR:

    Ja, med inntil kr 6.000 per apparat. Skades begge apparatene i én og samme hendelse er erstatningen inntil kr 12. 000,-. Forsikringen dekker ett skadetilfelle per år.

    Ett av mine høreapparater er verdt kr 9.000,-. Er dette apparatet omfattet av HLFs Høreapparatforsikring?

    SVAR:

    Ja, men erstatningssummen er begrenset med inntil kr 6.000,-. per apparat.

    For deg som er medlem og som ønsker ytterligere dekning, tilbyr HLF nå en PLUSS-forsikring for høreapparater. 

    Mine høreapparater koster mer enn det forsikringen dekker. Er det ikke mulig å forsikre dem for det de koster?

    SVAR:

    Fra 1. januar 2022 har HLF etablert kollektiv høreapparatforsikring for alle medlemmer gjennom AIG. Foreløpig betyr det at de har tatt over Erstatningsavtalen vi har hatt i HLF på samme vilkår. Altså gjelder den for alle medlemmer og er inkludert uten ekstra kostnad som en del av medlemskapet. 

    For deg som er medlem og som ønsker ytterligere dekning, tilbyr HLF nå en PLUSS-forsikring for høreapparater.

    Jeg har forsikret høreapparatet mitt gjennom en verdigjenstandsforsikring. Hva gjør jeg med den nå?

    SVAR:

    HLFs høreapparatforsikring er inkludert i medlemskontingenten, og sammen med Folketrygden gir HLFs høreapparatforsikring etter vår oppfatning medlemmene en meget god og omfattende dekning. Om du skal si opp din verdigjenstandsforsikring må du selv bestemme.

    Dersom tapet/skaden på ditt høreapparat dekkes av flere forsikringer, kan du velge hvilke forsikringer du vil benytte. Imidlertid har du ikke krav på mer i erstatning enn det tapet skaden medfører.

    Hva gjør jeg når skaden har skjedd?

    SVAR:

    Fra 1. januar 2022 er du som medlem av HLF automatisk omfattet av en kollektiv høreapparatforsikring i AIG. Forsikringen er spesialtilpasset og tilrettelagt for medlemmene, og tilpasset NAVs tildelingsskjema (tidligere garantikort). Forsikringen dekker tap og tyveri, samt skader som er så omfattende at høreapparatet ikke kan repareres, men må erstattes med et nytt. Utbetaling (etter fratrukket egenandel kr 1 000) er inntil kr 6 000 for ett høreapparat, og inntil kr 12 000 dersom begge apparatene skades i ett og samme skadetilfelle.

    For at forsikringen skal gjelde må årets medlemskontingent være betalt.

    Meld skade til AIG her.

    Husk alltid å få med følgende når du melder en skade:

    • Kopi av Garantikort eller tilsvarende utleveringsdokumentasjon
    • Kopi av faktura/kvittering på kjøp av nytt høreapparat
    • Bekreftelse fra politiet på at ranet/tyveriet av høreapparatet er politianmeldt
    • Annen relevant dokumentasjon

    For skader oppstått frem til 31. desember 2021 eller tidligere gjelder følgende:

    Ta kontakt med HLF og få tilsendt et skadeskjema, eller last ned skadeskjema her. Skjemaet er også tilgjengelig på HLFs nettside og kan leveres elektronisk. Ferdig utfylt skadeskjema skal sendes til HLF. Påse at alle nødvendige opplysninger er utfylt, og legg ved kopi av tildelingsskjema (tidligere garantikort) eller tilsvarende utleveringsdokumentasjon. Alle henvendelser om skader frem til 31. desember 2021 eller tidligere, skal rettes til HLF.

    Hvor finner jeg forsikringsbeviset mitt?

    SVAR:

    Du finner forsikringsbeviset ditt og andre relevante forsikringsdokumenter her.