Tenk fremover! - Livsmestring for ungdom med nedsatt hørsel

Utvikling av elevkurs om livsmestring for ungdommer med nedsatt hørsel.

Prosjektet tok utgangspunkt i fagfornyelsen fra 2020. I ny læreplan for videregående opplæring er et av de tverrfaglige temaene folkehelse og livsmestring, samt de ulike utfordringene ungdom med hørselsutfordringer opplever i skolehverdagen og gjennom ungdomstiden.

Forskning på ungdom med hørselsutfordringer viser at mange har utfordringer med å mestre skolehverdagen og det psykososiale med jevnaldrende. I Norge er det generelt lite kunnskap i skolesystemet og det ordinære hjelpeapparatet om hvilke sekundærvirkninger nedsatt hørsel kan gi.

Prosjektet ble utviklet og gjennomført av HLF Briskeby utadrettede tjenester, nå Hørselspedagogene. Virksomheten har nasjonal erfaring fra elevkurs og med å rådgi og veilede ungdom med hørselsutfordringer. I tillegg kommer input fra tilbud rettet inn mot Briskeby videregående skoles elever som tas opp fra hele landet.

Elevkurset besto av en fysisk og en digital samling samt individuell oppfølging mellom disse.

Deltakerne fikk tilgang til ulike verktøy for mestring av utfordringer knyttet til sin situasjon med hørselsutfordringer og for bedring av helse og livssituasjon. De fikk også kunnskap om hvilke faktorer som påvirker egen livsmestring, og ble myndiggjorte til å identifisere hva som gir hensiktsmessig mestring av eget hørselstap.

Prosjektet har fått frem et opplegg som gjør at ungdom med nedsatt hørsel utvikler økt livsmestring. Metodikken prosjektet utviklet vil bli brukt i et nasjonalt kurstilbud i regi av Hørselspedagogene.


Dokumentasjon

Sluttrapport: "Tenk fremover!"

Artikkel om prosjektet: "Elevkurs gir livsmestring" i Din hørsel 1/2022

Prosjektbeskrivelse: "Tenk fremover! - Livsmestring for ungdom med nedsatt hørsel"