Oppfølging av barn og unge med hørselsutfordringer

Smilende skolebarn med skolesekker poserer foran en tavle.

Det er et behov for en koordinator til å følge opp hørselshemmede barn og deres familier, samt bedre veiledning og opplæring til lærere og annet personell. Det viser en ny rapport fra et utvalg som har undersøkt støttesystemet rundt hørselshemmede barn og unge.

Bjørn Jonassen har ledet gruppen som har skrevet rapporten.

På landsmøtet i HLF i 2018 ble det vedtatt å nedsatte et ad hoc-utvalg for å se på støttesystemet rundt hørselshemmede barn og unge.

Utvalget er nå ferdig med arbeidet og rapporten som ble nettlansert 9. desember viser et tydelig behov for en koordinator nær barnet og familien. Videre er det behov for et bedre tilbud om veiledning og opplæring til foreldre, barnehageansatte, lærere, ledere og PPT relatert til:

a. Pedagogisk tilrettelegging, med særlig vekt på språkstimulering og organisering av undervisning.

b. Hørselsteknisk tilrettelegging med lydutjevning og eventuelt ulike direkte- lydløsninger.

c. Sosial inkludering og ivaretakelse av det psykososiale aspektet.

I tillegg viser rapporten at det er svært viktig å sikre alle overganger i opplæringsløpet.