Rapport om hørselshemmede barns og unges opplæringsmessige og sosiale vilkår i barnehage og skole
I 2018 framla NTNU Samfunnsforskning i samarbeid med HLF en kunnskapsoversikt om hørselshemmede barns og unges opplæringsmessige og sosiale vilkår i barnehage og skole.
De mest sentrale resultatene fra rapporten:
- Hørselshemmede barn og unge gjør det som gruppe faglig dårligere enn sine jevnaldrende i skolen
- Hørselshemmede elever har betydelige utfordringer knyttet til å oppnå sosial deltakelse og likestilling i vanlige barnehager og skoler
- Det er fullstendig fravær av forskningsresultater som indikerer at hørselshemmede barn og unge opplever å bli spurt eller involvert når det gjelder hva slags rettighetsoppfyllelse de skal ha eller hva inkludering innebærer for deres del.
Kontakt
Ønsker du mer informasjon, kontakt Marit Winjor på winjor@hlf.no eller 954 49 903