Avlesning av nonverbal kommunikasjon - Strategier for unge med hørselsutfordringer

Avlesning av nonverbal kommunikasjon som munnavlesning, mimikk og kroppsspråk er en strategi personer med hørselsutfordringer bruker som støtte i kommunikasjon. På denne måten blir kommunikasjon audiovisuell, fordi man bruker både syn og hørsel.

Gjennom vårt arbeid med ungdom ser vi at denne strategien brukes hyppig. Strategien kan gi større utbytte av kommunikasjon, og mindre energislitasje i støyende situasjoner der teknologi ikke strekker til. Det forutsetter imidlertid hensiktsmessig bruk av strategien. Vi ser at mange anstrenger seg og bruker mye energi på å tolke det de ikke oppfatter med hørsel.

I dag finnes det ikke læringsmateriell for å lære avlesning av nonverbal kommunikasjon. Prosjektet skal derfor utvikle og dokumentere et opplæringsprogram for avlesning av nonverbal kommunikasjon.

Målgruppen for prosjektet er ungdom og unge voksne i alderen 16-25 år. De skal gjennom et treningsprogram over åtte måneder. Dette vil bestå av fysiske og digitale samlinger i gruppe, samt egentrening. For å kunne fange opp endringer vil deltakernes audiovisuelle taleforståelse bli målt med Eikholt-testen før og etter prosjektperioden. Det vil også bli utført kvalitative evalueringer før, under og etter prosjektperioden.

Strategier for avlesning av nonverbal kommunikasjon kan trenes og styrkes. Ved å prøve ut, systematisere og dokumentere et treningsopplegg, vil flere kunne få nytte av det. Prosjektet skal bevisstgjøre og motivere deltakerne til å tilegne seg nonverbale kommunikasjonsstrategier de kan benytte i hverdagen. Dette vil bidra til økt mestring og kontroll på egen hørselsutfordring, gjennom redusert energibruk og lettere kommunikasjon i utfordrende lyttemiljøer.

Etter endt prosjekt legges kunnskapen i prosjektet ut på nettsidene til Hørselspedagogene, HLF Rehabilitering. Materialet skal beskrive fremgangsmåte, aktiviteter, resultater og erfaringer, og vil være fritt tilgjengelig til praktisk bruk.