Slik skaper du en hørselsvennlig arbeidsplass

Kvinne og mann sitter ved frokostbord og smiler blidt

Har du en ansatt med nedsatt hørsel eller andre hørselsutfordringer, har du som arbeidsgiver plikt til å tilrettelegge arbeidsplassen slik at den ansatte kan fungere best mulig i stillingen sin. Det finnes mange gode hjelpemidler som gjør en arbeidsplass mer hørselsvennlig, og det er ikke alltid så mye som skal til. Her er våre råd til deg som arbeidsgiver.


1. Inviter den ansatte til en samtale om eventuelle behov for tilrettelegging.

Ha en åpen dialog for å finne ut hva som skal til for at han eller hun får en godt tilrettelagt arbeidshverdag og kan gjøre jobben sin uten å måtte bruke mye ekstra energi på å høre.

2. Sørg for at arbeidsplassen er universelt utformet og har et godt lydmiljø.

Foreta gjerne en romakustisk måling, og iverksett eventuelt tiltak for støydemping. Installer hørselstekniske hjelpemidler som teleslynge og mikrofon- og høyttaleranlegg i møterom, og sørg for at disse tas i bruk. Ta kontakt med NAV for hjelp og teknisk tilrettelegging.

3. Innfør god møtekultur der kollegaer ikke snakker i munnen på hverandre.

Sitt slik at alle kan se den som snakker. Gi alle avdelinger opplæring i bruk av de hørselstekniske hjelpemidlene i møterommene, og insister på at hjelpemidlene alltid skal tas i bruk. Benytt gjerne skrivetolk ved store møter, seminarer eller konferanser.

4. Gi alltid viktige beskjeder skriftlig.

Hastige beskjeder i forbifarten kan være vanskelig å få med seg for en som har nedsatt hørsel.

5. Ta hensyn til den ansattes hørselsutfordring.

Ta hensyn ved for eksempel tildeling av kontorplass eller arbeidsoppgaver. Sørg for god belysning, god lyd- og støyskjerming og fjern unødvendig bakgrunnsstøy. Tilpass teknisk utstyr som pc og telefon slik at de fungerer best mulig for den ansatte med hørselsutfordring.

6. Sørg for støydempende lydmiljø og mulighet for pauser.

Mange med nedsatt hørsel eller tinnitus blir svært slitne av støy. Sørg for at pauserom og kantine om mulig har støydempende innredning.Gi den ansatte anledning til å ta pauser fra støy i løpet av arbeidsdagen.

7. Tilrettelegg sosiale sammenkomster

Legg julebord, sommerfester og andre sosiale sammenkomster til steder som er best mulig tilrettelagt for personer med hørselsutfordringer. Spør gjerne den ansatte hva som skal til for at hen skal få en fin opplevelse sammen med kollegaene sine.

8. Informer resten av kollegaene i samråd med den ansatte.

Sørg for god samtalekultur blant alle de ansatte, og minn jevnlig om grunnleggende regler som at man skal se på kollegaen sin når man snakker, ikke stå med ryggen til eller i et annet rom, og snakke tydelig og ikke for fort. Viktige beskjeder, også om sosiale sammenkomster etter arbeidstid, bør gis skriftlig.

9. Tilby hørselstesting.

Tilby jevnlig hørselstesting til alle ansatte for å kunne kartlegge behov og tilrettelegge for personer med hørselsutfordringer.

Tekst: Hørselshemmedes Landsforbund

Foto: Ida Bjørvik

Publisert: 04-10-2024 12:14