Rett til tolk

    Personer med hørselstap har rett til tolk for å kunne delta fullt ut i samfunnet, enten det er i hverdagen, på jobb eller i utdanning. Tjenesten tilbys gjennom NAV og dekker flere tolketyper tilpasset ulike behov.

    Hva kan du få?

    Tolketjenesten tilbyr ulike typer tolk:

    • Skrivetolk
    • Tolk til norsk med tegnstøtte
    • Tegnspråktolk

    Tolken kan enten møte opp fysisk, eller tjenesten kan utføres via skjerm.

    Hva er en skrivetolk?

    En skrivetolk er en tolk som oversetter lyd og tale til skrift. Dette kan være et godt alternativ for de som ikke bruker tegnspråk, men som har behov for støtte i å forstå muntlig kommunikasjon. Tolken skriver på PC, og teksten vises gjerne på et nettbrett eller annen ekstern skjerm, slik at du kan følge med på samtaler, forelesninger eller møter. Skrivetolk kan også benyttes via videoløsninger.

    Hvordan søke om tolk?

    Før du kan bestilletolk må du ha et vedtak fra NAV. Dette søker du om ved å fylle ut et søknadsskjema. Skjemaet brukes første gang du søker og ved endring i behov. Ta kontakt med din lokale tolketjeneste dersom du trenger hjelp til utfylling av søknadsskjema.

    Bestille tolk

    Når du har fått vedtak om tolkehjelp, kan du bestille tolk gjennom NAVs bestillingsløsning for tolk. Du må logge deg inn med BankID.

    Rettigheter

    Tolk kan benyttes i hverdagen, på jobb og i utdanning. Det er ingen aldersgrense for å få tolk i dagliglivet, men for rett til tolk i arbeidslivet må du søke før man fyller 67 år.

    I arbeidssammenheng kan du få utstyr fra NAV Hjelpemiddelsentral. I dagliglivet kan du få programvare, men du må selv sørge for å ha nødvendig utstyr som PC eller telefon.